MINDSETSHOW

Achterhoeks Openluchtmuseum

GELEVERDE DIENSTEN: Experience, audio

Een duik in de creatie

1: Wat is de vraag vanuit de klant?
2: Wat is het concept?
3: Waarom is er voor die uitwerking gekozen?
4: Wat is het effect van het geleverde product?

1.

WAT IS DE VRAAG VANUIT DE KLANT?

Erve Kots werd uitgebreid, met een geheel openluchtmuseum eromheen. Voor deze vernieuwing was er ook een nieuwe invulling nodig. Een van deze invullingen was de mindsetshow, ook wel objecttheater genoemd. Dit hebben wij uitgewerkt in samenwerking met Sandenburg-DST. 

Naast de mindsetshow hebben wij ook de audiotour verzorgd, waarbij we dezelfde stem hebben gebruikt als in andere opnames. Met zelfs de optie om de audiotour in het Achterhoeks te beluisteren! Al is dit een verhaal voor een andere keer.

2.

WAT IS HET CONCEPT?

Sandenburg-DST had op moment van contact al een verhaal liggen, en vroegen of wij wilden meedenken. Het verhaal zit hem al in de naam, de show moest namelijk zorgen voor een bepaalde mindset bij de bezoeker. Het is een show die je aan het begin van je bezoek aan het Achterhoeks Openluchtmuseum bekijkt, waarin het duidelijk wordt wat er te zien valt in de rest van het museum. De geschiedenis, de familie, de boerderij, de Achterhoek. De familie Weenink heeft ontzettend veel spullen verzameld, van ploegen tot aan meubels en kledij. De show biedt een eerste kennismaking met het Achterhoekse boerenleven. Daarom is er ook gebruikgemaakt van een Achterhoekse voice-over, Achterhoekse muziek en verschillende aspecten uit de cultuur en historie.

3.

WAAROM IS ER VOOR DEZE UITWERKING GEKOZEN?

De familie Weenink had al ontzettend veel attributen verzameld door de jaren heen, die nu goed tot hun recht komen tijdens deze beleving. Er werd naar een manier gezocht om op originele wijze die attributen te laten zien tijdens de mindsetshow, en niet enkel de foto’s laten zien. Daarnaast was het van belang dat de bezoeker zelfstandig aan de gang kan gaan met de beleving, en dus niet te allen tijde personeel aanwezig dient te zijn. Er is nu gebruikgemaakt van mixed media waarbij fysieke objecten zichtbaar worden gemaakt tijdens de show. Alles is verder geautomatiseerd, als bezoeker hoef je enkel op een knop aan de buitenkant van de ruimte te drukken waarna de deuren opengaan en de timer start. 

4.

WAT IS HET EFFECT VAN HET GELEVERDE PRODUCT?

De mindsetshow is een groot succes in het Achterhoeks Openluchtmuseum. Bezoekers zijn enthousiast over deze voorstelling en hebben veel complimenten mogen ontvangen.

Benieuwd hoe het allemaal is gegaan? Bekijk de behind the scenes video van het project!